Tuesday, April 21, 2009

CABARAN GURU PENDIDIKAN ISLAM DI SEKOLAH

Falsafah Pendidikan Islam berusaha melahirkan individu soleh, seterusnya melahirkan
warganegara yang beriman dan beramal soleh. Ia juga berusaha ke arah melahirkan insane yang
mempunyai keseimbangan dari segi kebendaan dan rohani. Justeru itu, guru Pendidikan Islam
memainkan peranan penting dalam merealisasikan falsafah tersebut. Namun begitu, beberapa
scenario yang berlaku di sekolah membuatkan guru Pendidikan Islam terpaksa menghadapi
pelbagai cabaran dan tekanan yang hebat dalam usaha mencapai matlamat yang digariskan.
Kertas kerja ini akan memfokuskan pada empat cabaran-cabaran utama yang dihadapi oleh guruguru
Pendidian Islam di sekolah. Pertama, Guru Pendidikan Islam dianggap sebagai guru kelas
kedua dan hanya diperlukan dalam situasi-situasi tertentu sahaja, seperti membaca doa di dalam
sesuatu majlis atau menyelesaikan gejala social yang berlaku di sekolah. Kedua, mata pelajaran
Pendidikan Islam dianggap tidak penting dan tidak termasuk di dalam pengiraan markah dalam
menentukan kedudukan murid-murid di dalam peperiksaan. Ketiga, cabaran daripada pentadbir
dan rakan sekerja. Keempat, cabaran dari sudut pengajaran dan pembelajaran (p & p) dalam
menempuhi era IT dan globalisasi.

No comments:

Post a Comment